zaterdag 5 mei 2007

Youngtimers - Alfa 75 (1986-1991)







We gaan nog even door met Alfa. (De andere merken komen zeker ook nog aan bod -) )

De Alfa 75 zal altijd herinnerd worden als de laatste achterwiel aangedreven Alfa.

Vanuit “klassieker potentieel” zou ik me richten tot deze drie versies :

Alfa 75 3.0 V6 – 2959 cc- 188 pk later 192 pk -7,5 sec van 0-100-220 km/u
Alfa 75 1.8 turbo-155 pk – 7,6 sec van 0-100 – 210 km/u
Alfa 75 2.0 TS (145 pk) beschikbaar vanaf 1989 8,2 sec – 205 km/u


De produktie van de 75 kan je onderverdelen in twee periodes :

van 1986-1989
van 1989-91 nieuwe motoren (twin spark, en carrosserie-aanpassingen

Het is de serie van 1989 die mij het meest aanspreekt.


Richtprijzen
Het gaat hier om voertuigen van 15 tot 20 jaar oud.
Er zitten exemplaren tussen aan zeer lage prijzen, andere van eerste eigenaar en/of bewezen onderhoudshistoriek gaan tot 7500 €.
Er is een mogelijkheid om koopjes te doen. Maar de aloude wijsheid blijft gelden koop rekening houdend met je budget steeds de wagen in de beste staat die je kan vinden.

Richtprijzen op de huidige tweedehandsmarkt

Alfa 75 3.0 V6 (3000 € - 7500 €)

Alfa 75 1.8 Turbo (3500 € - 6500 €)

Alfa 75 2.0 TS (2000€ - 5000 €)


Welke zou ik kiezen?
Het pure autohart op zoek naar kicks gaat uit naar de 1.8 turbo, maar een turbo is weer een onderdeel meer dat stuk kan gaan….. -)
Een robuuster alternatief is de V6, als je nog geen V6 hebt zou ik gaan voor de 3 liter. Hou wel rekening met de torenhoge wegenbelasting.
Op dit moment zou ik opteren voor de 2.0 TS.

Waarom?
Wegenbelasting voor een 2 liter is een heel stuk lager dan voor een drieliter en het duurt nog enige jaren voordat je een vrijstelling van wegenbelasting kan vragen omdat het een oldtimer geworden is.

Geen opmerkingen: