Een De Tomaso Pantera is voor mij een van de prachtigste "hybrids", italiaans design gecombineerd met een onverwoestbare amerikaanse V8.
Inderdaad voor de styling tekende Tom Tsjaarda die bij Ghia werkte, het chassis werd ontwikkeld door Giampoalo Dallara ( later ook F1 constructeur).
De fabrikant, Alejandro de Tomaso was van Argentijnse afkomst en dankzij een samenwerkingsovereenkomst met Ford Amerika werden er heel wat Pantera's via het dealernet Lincoln-Mercury verkocht.
De Pantera reeks starte in 1971 en de reeks eindigde in 1990. Voor de volledigheid moeten we vermelden dat er in 1991-1993 nog een nieuwe reeks werd geproduceerd (Nuova Pantera) gerestyled door Gandini.)
Onderhuids had je ford V8 , een "bulletproof" motorblok waarvoor er ook nog vandaag meer dan genoeg onderdelen voor beschikbaar zijn. Ook qua tuning zijn er heel wat mogelijkheden om dit V8 blok te kietelen tot 500 pk en meer.
Kopen?
Persoonlijk zou ik niet twijfelen, de looks van italiaanse exoot (ferrari, lambo), de sound van getunde americaanse v8, de betrouwbaarheid van een amerikaans v8, de onderhoudskosten van een amerikaans v8 -) en het weggedrag van een supercar.
Welke versie ?
Ik zou opteren voor de GT5 versie van 1980-1990 - 5,4 sec tot 100 u, een zeer aggressieve look.
Wil je het wat minder opzichtig kan je opteren voor de reeks van 1973 -1980.
Ik zou altijd opteren voor een exemplaar met 350 PK.
Prijs?
Voor een exemplaar in goede staat mag je al snel rekenen op 40 000 €. De prijzen varieren momenteel van 35 000 tot 60 000 (GT5)
Weblinks
http://www.panteracars.com/ Aanbevolen site. Bevat ook een sectie " te koop".
http://www.panteraplace.com/
Geen opmerkingen:
Een reactie posten