donderdag 22 maart 2007

Youngtimers of future classic’s - Inleiding

Ik kijk naar de periode 1980 tot 1995. Niet toevallig de periode van mijn jeugd….. .

Hoe kan je nu bepalen of een wagen al dan niet een klassieker gaat worden?

Je kan dit niet bepalen, dit is geen exacte wetenschap. We kunnen wel kijken naar de huidige klassiekers en proberen te achterhalen wat de gemeenschappelijke kenmerken zijn.
Ik denk aan de Ford Mustang, BMW 3.0CSL, Iso Griffo, Alfa Romeo Bertone, Triumph,Renault Alpine, Austin Healey,…. .

Mijn evaluatie gaat uit van de volgende drie criteria :

-de klassiekers worden nu gekocht door mannen die deze voertuigen gekend hebben tijdens hun jeugdjaren. Door de band genomen waren deze wagens in hun verkoopperiode niet betaalbaar zowel op het vlak van aankoop als van onderhoud.
Toen waren deze auto’s onbereikbaar voor jongeren en nu deze “jongeren” de 40 of de 50 naderen komen voor sommigen onder hen deze wagens terug in het bereik.
De aankoop van zo’n wagen komt voor een” jongere van 40” overeen met het realiseren van een jeugddroom.

-deze wagens hebben meestal veel pk’s en een tot de verbeelding sprekende carrosserie.

-een ander element dat kan meespelen is de zeldzaamheid van de wagen.

Elk merk zal volgens bovenstaande criteria gescand worden op de aanwezigheid van future classics.
Een nuance passen we toe, vermits in de jaren 80 de massaproduktie van auto’s verder ontwikkeld werd kan een wagen in de jaren 80 best betaalbaar geweest zijn maar omwille van imago , trendbreuk of pk’s toch “future classic potentieel” hebben.

Geen opmerkingen: